PELAWAT MAYA

Saturday, November 13, 2010

CURI DENGAR

CURI DENGAR
Sajen: Arisel Ba

Jiran sebelah rumah, baru pindah,
namanya Jusoh mendiami rumah murah
Saban malam Jusoh berbual dengan isterinya
Suara jirannya bercakap ungkapan sama
Apabila jam dua belas malam suasana tenang
Suara jiran mula terdengar sedang bersembang
“ Munah, tanggal selipar, aku nak naik,”, seru suami
“ Basuh kaki dulu, baru naik, “ sampuk isteri
“ Bang Mat, makanan dah terhidang,” seru isteri
“ Buka tudung saji, amboi, berselera,” tukas suami

Aku buka cuping telinga cuba mengamati
Sepi hanya dengus nafas bagai pelumba lari

Sejam kemudian aku terdengar lagi suara jiran
“ Aku dah kenyang, nak basuh tangan,” kata suami
“ Munah pun nak pergi mandi, “ jawab isteri
Aku tercenung dan hairan karenah jiran

8 November 2010
Kuantan, Pahang

No comments:

Post a Comment