PELAWAT MAYA

Sunday, January 9, 2011

IKLAN CARI SUAMI


IKLAN CARI SUAMI
Sajen: Arisel Ba

Seorang gadis seusia 40-an
Masih bujang trang tang tang
Pamer iklan di laman sosial fesbok
Perlukan suami, dengan pensyaratan:

-Bukan seorang yang mata keranjang
-Bukan seorang yang ringan tangan
-Bertanggungjawab, patuh, setia, penyayang
-Plus fizikal dan emosinya: JANTAN
Sebulan kemudian tanpa diduga
Datang seorang lelaki tua
Berkerusi roda berkondisi payah
Dia membalun keras pintu rumah
“Maaf”, kata lelaki tua itu
“Apakah adik manis pamer iklan di fesbok?
Mahu berkahwin dengan JANTAN!”“Betul, ohya, kamu mahu melamar saya?
Apakah kamu ada kriteria itu?” kata si gadis“ Ya.. aku tidak mungkin mata kerajang
Kerana kedua belah mata ku rabun
Aku juga tidak ringan tangan
Kerana kedua tangan ku kudung”.
Kata lelaki tua itu sepenuh harapan
Tanya si gadis lagi dengan yakin,
“Apa kamu mampu bertanggung jawab?”

“Apakah adik manis tidak melihat,
Aku datang dengan kerusi roda
Untuk berjumpa kamu?, “ kata lelaki tuaGadis itu mengomel sendirian,
Dia yakin kriteria terakhirnya
Pasti lelaki tua gagal menepatinya.
“Baiklah, apakah kamu JANTAN?”,
Soal si gadis dengan senyum sinis
“Kamu jangan cuba menghina ku,
Kamu jangan perlecehan OKU
Sejak dilahirkan nama ku: JANTAN
Kamu fikir aku ketuk pintu rumah
Menggunakan apa?, aku guna ini!”,
Sambil dagunya mengangguk ke bawah

“Tidak….tidak”, jerit gadis itu
Lalu menutup pintu rumahnya

JANTAN terkedu dan hairan
Lalu beredar dengan penuh tanda tanya

1 Januari 2011,
Kuantan, Pahang

No comments:

Post a Comment